KBSR



KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA


SUKATAN PELAJARAN
KURIKULUM BERSEPADU
SEKOLAH RENDAH
(KBSR)
PENDIDIKAN
MUZIK
Pusat Perkembangan Kurikulum


Kementerian Pendidikan Malaysia
RUKUN NEGARA
BAHAWASANYA negara kita Malaysia mendukung cita-cita hendak


mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakat;

memelihara satu cara hidup demokratik; mencipta masyarakat yang

adil di mana kemakmuran Negara akan dapat dinikmati bersama secara

adil dan saksama; menjamin satu cara yang liberal terhadap tradisitradisi

kebudayaannya yang kaya dan berbagai-bagai corak; membina

satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi

moden;

MAKA KAMI, rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh

tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan

atas prinsip-prinsip berikut:-

KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN

KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA

KELUHURAN PERLEMBAGAAN

KEDAULATAN UNDANG-UNDANG

KESOPANAN DAN KESUSILAAN


FALSAFAH

PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah


lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh

dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan

harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani

berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha

ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia

yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia,

bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan

diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan

kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.


i v.


Kata Pengantar


Kurikulum persekolahan kebangsaan mendukung hasrat mulia negara bagi

menyediakan pendidikan bertaraf dunia kepada generasi masa kini dan akan

datang. Penyemakan kurikulum bertujuan memantapkan Akta Pendidikan,

memenuhi semangat Falsafah Pendidikan Kebangsaan, dan menyediakan

warga Malaysia menghadapi cabaran pendidikan pada abad 21.

Kurikulum yang disemak semula memberi penekanan kepada nilai murni

dan semangat patriotik bagi menyedarkan murid akan peranan dan

tanggungjawab mereka sebagai warganegara maju dan masyarakat berilmu.

Murid dididik untuk berfikir, berilmu pengetahuan luas, bertataetika tinggi,

bijaksana, serta dapat menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi

secara berkesan. Diharapkan kurikulum ini dapat melahirkan murid yang

berkeyakinan dan tabah mengatasi segala rintangan dan cabaran dalam

kehidupan.

Pendidikan Muzik ialah mata pelajaran wajib di peringkat sekolah rendah.

Mata pelajaran ini bertujuan memberi murid pengetahuan tentang unsurunsur

muzik, pelbagai jenis muzik, pelbagai jenis alat muzik, serta memberi

murid pengalaman menghasilkan muzik yang mudah. Sukatan Pelajaran

Pendidikan Muzik Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah merangkumi aspek

Bahasa Muzik, pengalaman muzikal, ekspresi kreatif dan penghargaan

estetik.

Kementerian Pendidikan merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih

kepada setiap individu dan institusi atas sumbangan kepakaran, masa dan

tenaga sehingga terhasilnya sukatan pelajaran ini.


PENDAHULUAN


Asas muzik iaitu irama dan pic, memang sedia terdapat dalam pertuturan

dan pergerakan harian. Keadaan ini menjadikan kanak-kanak berasa senang

dan memberi respon secara spontan dalam melahirkan ekspresi diri.

Kecenderungan seperti ini apabila dikendalikan dengan baik, memainkan

peranan yang efektif dalam proses perkembangan diri kanak-kanak.

Penglibatan secara aktif dalam aktiviti muzik yang tersusun berupaya

menggalakkan perkembangan kognitif, afektif dan psikomotor murid, di

samping memupuk nilai sosialisasi. Dari segi kognitif, murid mendapat

pengetahuan dan kefahaman konsep muzik yang asas. Bagi murid Tahap 1

khasnya, aktiviti muzik dan pergerakan bukan sahaja membantu

pertumbuhan kecerdasan kinestetik malahan berperanan membantu mereka

memahami konsep muzik yang abstrak. Dari aspek sosialisasi, aktiviti

menyanyi, bergerak dan bermain alat muzik secara berkumpulan memberi

kesempatan murid berkomunikasi dan berinteraksi dengan mengamalkan

nilai-nilai murni. Di samping itu, terdapat pelbagai bentuk muzik dalam budaya

masyarakat Malaysia yang harus dikenali murid sebagai warisan bangsa.

Pengetahuan dan pengalaman mengenai pelbagai unsur budaya dalam

muzik dapat membantu memupuk elemen jati diri dan patriotisme pada diri

murid.

Untuk merealisasikan potensi kurikulum Pendidikan Muzik KBSR

pelaksanaannya harus mengambil kira dan meneroka pelbagai pendekatan,

strategi dan teknik yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran

seperti teori Pelbagai Kecerdasan, Kajian Masa Depan, Pembelajaran

Masteri, teknik Berfikir Secara Kritis dan Kreatif, dan Kemahiran Belajar.


1


sukatan pelajaran pendidikan muzik kbsr

MATLAMAT


Pendidikan Muzik bertujuan melahirkan murid yang mempunyai pengetahuan

dan kefahaman yang asas tentang muzik, mempunyai kemahiran minimum

dalam penghasilan muzik, berpotensi dalam aspek kreativiti dan inovasi,

dapat menghargai dan menikmati estetika muzik dan dapat mengamalkan

nilai murni.


OBJEKTIF


Setelah mengikuti pelajaran Pendidikan Muzik KBSR, murid dapat:

1. mengetahui dan memahami konsep unsur-unsur asas muzik dan

terminologi muzik

2. mengetahui dan memahami konvensi penulisan muzik

3. membaca dan menulis notasi muzik

4. mengetahui dan memahami teknik menyanyi

5. memperkembangkan kemahiran menyanyi dengan amalan teknik

yang betul

6. mengetahui dan memahami teknik bermain alat muzik

7. memperkembangkan kemahiran bermain alat muzik dengan

teknik yang betul

8. memperkembangkan ekspresi diri dan daya kreatif

9. memperkembangkan daya penghargaan estetik terhadap karya

dan persembahan muzik

10. menghargai pelbagai jenis muzik Malaysia serta budaya yang

berkaitan dengannya

11. mengamalkan nilai kerjasama dalam pasukan, sikap positif dan

ingin mencuba

2


sukatan pelajaran pendidikan muzik kbsr


3


ORGANISASI KANDUNGAN


Sukatan Pelajaran Pendidikan Muzik KBSR mengandungi program

pembelajaran untuk enam tahun persekolahan iaitu dari Tahun 1 hingga Tahun

6. Isi kandungannya memberi tumpuan kepada elemen pengetahuan dan

kemahiran di samping mengambil kira penerapan nilai.

Kurikulum ini melihat perkembangan diri murid dari sudut penghayatan estetik

dalam seni muzik. Sesuai dengan statusnya dalam struktur KBSR, mata

pelajaran ini memberi tumpuan kepada peranannya memperkembangkan

domain efektif murid khususnya dalam bidang kesenian. Selaras dengan

itu, sukatan pelajaran ini digubal untuk membimbing murid ke arah

menghayati dan menikmati muzik secara intelektual.

Oleh yang demikian, kandungan sukatan pelajaran Pendidikan Muzik KBSR

disusun berdasarkan aspek-aspek berikut:

i. Persepsi Estetik

ii. Pengalaman Muzikal

iii. Ekspresi Kreatif

iv. Penghargaan Estetik

Setiap aspek seterusnya diikuti dengan ceraian aspek yang mengandungi

faktor-faktor yang lebih spesifik sebagai tumpuan pengajaran dan

pembelajaran.

Susunan keempat-empat aspek tersebut bukanlah suatu hierarki

yang tetap. Susunan sedemikian adalah semata-mata bagi kemudahan

mengorganisasikan kandungan sukatan pelajaran.


sukatan pelajaran pendidikan muzik kbsr


4


sukatan pelajaran pendidikan muzik kbsr

KANDUNGAN

1. PERSEPSI ESTETIK


Pengetahuan dan kefahaman Bahasa Muzik


1.


Dalam aspek ini, murid mengetahui dan memahami konsep bagi unsurunsur

asas dalam muzik dan selanjutnya berkebolehan membaca,

menulis dan menganalisis muzik. Untuk mencapai tujuan itu murid

mendengar, mengajuk, merasa, memberi respon, membuat lakuan,

menyanyi, memainkan alat muzik, membaca dan menulis.


1.1 Irama


1.1.1 Detik, Tekanan dan Meter

Detik

Pembahagian meter: 2 3 4 6

4 4 4 8

Tekanan: tekanan detik dalam meter 2 3 4 6

4 4 4 8

1.1.2 Tempo

Pelbagai tempo : lambat; cepat; sederhana.

1.1.3 Nilai not dan nilai tanda rehat

Nilai not : semibrif; minim bertitik; minim; krocet;

kuaver; semi kuaver

Nilai tanda rehat: semibrif; minim; krocet; kuaver.


1 : Unsur muzik, istilah, konvensi notasi muzik


5


1.1.4 Corak irama

Corak irama pada rentak: mac; waltz; masri; zapin;

inang; joget; sumazau.

Corak irama pada ostinato: ostinato irama.


1.2 Melodi


1.2.1 Pic

Aras pic: pic tinggi; pic rendah.

Jenis pergerakan pic: menaik; menurun; mendatar;

bertangga; melompat.

Solfa: do re mi fah soh lah ti do’ re’.

1.2.2 Skel

Skel diatonik: major; minor harmonik.

1.2.3 Warna ton

Warna ton pelbagai sumber bunyi: suara; alat muzik;

perkusi badan; bahan improvisasi


2; bunyi alam sekitar.


1.2.4 Harmoni

Jenis iringan dalam harmoni: melodi kaunter; dron; ostinato

melodi.


2 : Benda-benda yang digunakan sebagai alat untuk menghasilkan bunyi


sukatan pelajaran pendidikan muzik kbsr


6


1.2.5 Tekstur

Deskripsi tekstur dalam muzik solo dan muzik berkumpulan:

tebal; nipis.

Jenis lapisan suara dalam tekstur: melodi kaunter; dron.

1.2.6 Bentuk

Pembinaan bentuk : frasa.

Jenis bentuk muzik


: AB; ABA.


1.3 Ekspresi


1.3.1 Dinamik

Aras dinamik: lembut; kuat.

Perubahan dinamik: beransur lembut; beransur kuat.

1.3.2 Mud

Deskripsi mud dalam muzik: riang; sedih; bersemangat;

cemas; takut; tenang.


1.4 Sistem notasi


1.4.1 Lambang not muzik dan tanda rehat

Not muzik:




Tanda rehat:


sukatan pelajaran pendidikan muzik kbsr


7


1.4.2 Tanda isyarat dan istilah


baluk tekanan

garis bar staccato

klef trebel harkat

ulangan kaitan

frasa fermata

piano tanda kromat

forte ansur lembut


sukatan pelajaran pendidikan muzik kbsr


8


3: Perkara yang ada kaitan dengan penghasilan muzik.

4: Dram yang mempunyai gegetar.


2. PENGALAMAN MUZIKAL



3


Pengetahuan dan kemahiran asas dalam nyanyian dan permainan

alat muzik.

Dalam aspek ini murid melibatkan diri dalam aktiviti nyanyian dan

permainan alat muzik. Murid membina kemahiran menyanyi dan

bermain alat muzik mengikut teknik yang betul secara amali.


2.1 Pengetahuan teknik


2.1.1 Teknik dalam nyanyian: postur; pernafasan; pengeluaran

ton; sebutan.

2.1.2 Teknik dalam permainan perkusi: postur; cara memegang;

cara memainkan.

2.1.3 Teknik dalam permainan rekoder: postur; pernafasan;

penjarian; penglidahan; penghasilan ton.

2.1.4 Kriteria persembahan : keseimbangan; kesepaduan;

koordinasi; etika.


2.2 Pengalaman muzik


2.2.1 Menyanyi: menyanyi pelbagai jenis lagu terdiri daripada

lagu kanak-kanak, lagu patriotik, lagu budaya masyarakat

Malaysia.

2.2.2 Memainkan alat perkusi: memainkan alat perkusi ringan;

dram getar


4; dram tenor; dram bes bagi mengiringi


nyanyian atau muzik instrumental.


sukatan pelajaran pendidikan muzik kbsr


9




(b) memainkan rekoder bagi


mengiringi nyanyian atau

muzik instrumental.


3. EKSPRESI KREATIF


Menyatakan persepsi, perasaan dan idea kreatif.

Dalam aspek ini murid meluahkan fikiran dan perasaan kreatif melalui

aktiviti meneroka, mengimprovisasi dan membuat ciptaan berasaskan

bunyi. Murid memilih, mengubah, memodifikasi, mengadaptasi,

menyusun atur dan membentuk bahan muzik.


3.1 Penerokaan


Pengalaman menemui: meneroka pelbagai bunyi.


3.2 Improvisasi


Pengalaman kreatif: mengimprovisasi lirik, corak irama, dan

melodi


3.3 Reka Cipta


Pengalaman kreatif: mereka cipta corak irama.

2.2.3 Memainkan rekoder: (a) memainkan not


sukatan pelajaran pendidikan muzik kbsr


10


4. PENGHARGAAN ESTETIK


Memberi pendapat terhadap hasil karya dan persembahan muzik

masyarakat Malaysia dan menyatakan budaya yang berkaitan dengannya

secara lisan dan bertulis.

Dalam aspek ini murid menghayati dan meletak nilai terhadap bahan

muzik dan persembahan. Murid mendengar, merasa, mengecam,

mengenalpasti, membanding beza, mengklasifikasi, menganalisis,

menghuraikan, berkongsi pandangan dan berbincang secara lisan dan

bertulis.


4.1 Nyanyian


Memberi respon kepada pelbagai aspek tentang karya atau

persembahan muzik vokal seperti konsep muzik (irama, melodi,

bentuk, ekspresi); fungsi muzik ( perayaan, tarian, upacara); dan

teknik persembahan.

Pelbagai muzik vokal: nyanyian solo; nyanyian berkumpulan;

nyanyian dua lapisan suara.


4.2 Muzik instrumental


Memberi respon kepada pelbagi aspek tentang karya atau

persembahan muzik instrumental seperti konsep muzik (irama,

melodi, bentuk, ekspresi); fungsi muzik (perayaan, tarian, upacara);

dan teknik persembahan.

Pelbagai muzik instrumental: solo; berkumpulan.

sukatan pelajaran pendidikan muzik kbsr

No comments:

Post a Comment